ארזת לבד?

תסתכלו בקנקן

מי שמכיר אותי יודע שאני אוהבת קניות, אוהבת בגדים, אוהבת תכשיטים, אוהבת מתנות מפתיעות, אבל מה שבאמת מרגש אותי וגורם לי לערפול חושי רגעי (ולפעמים אף ארוך רגעים), הן אריזות. כן, כן, אריזות. אלה שאנחנו קונים בסופר, בסופרפארם, בחנויות מזון, קוסמטיקה ובכלל אריזות. לא מה שיש בפנים.. מה שיש בחוץ 🙂

מי שמכיר אותי יודע שבשבילי טיול במדפי הסופר, או בחנויות ענק הוא טיול השראה שאין שני לו ושאני יכולה לשכוח את עצמי שם בקלות רבה. מחו”ל אני אחזור בדרך כלל עם מזוודה מלאה בקבוקי מים, קופסאות גפרורים, אריזות תה, אפילו בקבוקים של יוגורט אני מרוקנת שוטפת כשהם צועקים לי מהמדף ” קחי קחי אותי, מתי תהיי פה שוב הרי?” ונשברת ומעמיסה..

בקבוקים | אוסף פרטי | הגר אשחר ניר

הגר חוזרת מחו"ל עם אריזות

מוזר? (כן בגדול..) לא כל כך 🙂
אנחנו סובבים בעולם רווי מסרים, רווי תוכן, רווי פרסום, צבע, טקסטים, סימנים, מילים, אותיות, מסרים, החושים שלנו עובדים שעות נוספות ולא יכולים להכיל עוד. בשנים האחרונות נכנס לשפה המושג “באנר בליינדנס” (banner blindness) זהו מושג שמתייחס לתופעה אינטרנטית במהותה (אם כי לגמרי אפשר להשליך אותה על החיים בעידן הנוכחי כולו) ואומר בעצם, כי נהיינו “עיוורים לכל מה שהוא לא תוכן ישיר, כלומר פרסומות, באנרים ותכנים ש”נכפו” עלינו.
יש על העניין הזה מחקרים רבים, חלקם גם סותרים זה את זה אבל מה שבטוח זה שיכולת הקשב וחלוקת הקשב צריכים להיות משוכללים מאוד על מנת להתמודד עם כל אלפי ומאות אלפי המסרים שעוברים לידינו ביום, גם ברשת וגם בעולם הפיזי. כאן על הכוכב בו מתרחשים החיים האמיתיים, המסרים תופסים אותנו גם הם בכל פינה ותופסים לנו עוד ועוד חלקים בזיכרון, במוח, בכוח ודי, נגמר הכוח.

אז מה הקשר לאריזה?

את האריזה אנחנו פוגשים הרבה לפני שאנחנו פוגשים את המוצר. יש לה תפקיד על ביצירת הקשר בנינו. היא השדכנית. וככזו, יש לה תפקיד חשוב ורם מעלה.
אגב שדכנית, תזכורת טובה לאחד הדייטים השווים אפשר למצוא כאן בדייט עם לוגו

אריזות תה, אמסטרדם

אז איך, בין כל אלה, גורמים לאריזה להגיד “תקחו אותי?

מה עושה ילד (קטן) שמקבל מתנה? תולש נייר, קורע קופסא, שולף צעצוע והרבה פעמים חוזר לאריזה.
זו תמציתה של האריזה. היא לא רק מכילה אלא עומדת בפני עצמה.

ילדים פותחים אריזות מתנה | הגר אשחר ניר

עשרות גישות ומחקרים נערכים לענות לשאלת השאלות: איך הצרכן בוחר מתוך שפע המוצרים?
המשימה שלנו היא שהאריזה תעיד על התוכן, אך תהיה מספיק מרתקת ומסקרנת כדי שלאדם הבוחן אותה יהיה רצון לקחת אותה מהמדף.
כמו בספיד דייטינג ובעולם הדייטים, מפגשים ראשוניים, רושם הראשוני, כל כך הרבה יש בהם.
כך גם המדף עמוס במוצרים, מסרים ובמתחרים. יש לה (לאריזה) כמה שניות, לעשות את שלה. להיות נכונה. מרשימה ויפה. לתפוס את תשומת ליבו של הקונה.
להעביר מסר בצורה ברורה ובהירה:
קנה אותי. מבפנים אני עוד יותר שווה.
היא לא משקרת. היא אמיתית ומייצרת תקשורת עם המותג והמוצר הרבה לפני המפגש הישיר איתו ולכן תפקידה בעולם כל כך חשוב.

מספרים מספרים

הרבה אלמנטים משפיעים על התנהגות צרכנית בכלל ובמעמד הקנייה בפרט. יש הבדלים בין גברים ונשים (אפילו צורת החיפוש ודרך הקניה שלהם שונה ואני מבטיחה להרחיב על כך בהזדמנות), בין מעמדות סוציו אקונומים, מצב משפחתי ועוד.
יש כמה דברים שכמעצבים וכבוני מותגים חשוב לדעת ולהבין וכך גם לפעול לטובת שיפור חוויית הקניה והקלת המקומות בהם יש סיכוי לקושי עבור הצרכן והגדלת סיכויי המכירה עבור המותג.
והנה כמה נתונים כאלה:

70% מהחלטות הקניה נעשות בחנות | onscribbling | הגר אשחר ניר

On-Scribbling-blog-elements-final-23-s

On-Scribbling-blog-elements-final-25-s

On-Scribbling-blog-elements-final-26-s

On-Scribbling-blog-elements-final-27-s

ולכן –
לאריזה יש תפקיד חשוב, עד מכריע ברושם הראשוני הזה. אנחנו רוצים להבטיח או לפחות להגדיל את סיכויי הקניה.

מה עובר על הקונה בנקודת המכירה ב-5 שלבים (עיקריים):

1- הצורך –
החלטתי שאני רוצה לקנות
2- חיפוש מס. 1 – איפה הקטגוריה
תפקידנו כמעצבים (וכבעלי חנויות, סופרים, ואחראי נקודות מכירה) לעשות לצרכן חיים קלים. להנגיש לו את הקטגוריה. שילוט נכון, מורי דרך במקום עצמו, אך גם סממנים “מזהים” על גבי האריזה “אני שייך לקטגוריית תוספי התזונה”, “אני שייך לקטגוריית הצבע לשיער”. סממנים גרפים פשוטים ונכונים במיקום הנכון יעשו את העבודה.
3- חיפוש מס. 2 – מצאתי את הקטגוריה, עכשיו אני מחפש את המוצר.
זיהוי מוצר, הוא קריטי בקבלת החלטה של צרכן, לקנות או לא לקנות. כאן יכולים לעזור המיתוג הנכון, מרכיבי הצבע, מרכיבי הצורה, כל אלה שיהיו זכירים מספיק, בהירים מספיק, מבודלים מספיק מהמתחרים על המדף, כדי להקל על הצרכן את הדרך.

אריזה למפות | Droog | אמסטרדם | הגר אשחר ניר

4- החלטת הקניה –
אחד הדברים המשפיעים ביותר על החלטת הקניה, הוא זמן. ככל שהתהליך מתארך, כך הזמן המושקע בבחירת המוצר ירד. כאשר אין זמן, הצרכן נוטה לוותר. כשלצרכן חסר זמן, הוא יבחר במוצרים “בטוחים” ו”מוכרים” ולא “יהמר” על מוצר חדש.
צבע – 84.7% מהצרכנים מעידים על כך שהצבע משפיע על בחירת המוצר ולכן בחירת הצבע צריכה להיות נכונה לו ולקטגוריה בה הוא נמצא.
כיתוב – גם הוא מהווה חלק חשוב בבחירת המוצר. לרוב עודף אינפורמציה עלול לגרום לצרכן להתבלבל ואף לסגת. כשהמסר ברור והמידע הרלוונטי נגיש, סיכויי הקניה גדלים.
5- התנהגות לאחר הקניה –
האם אני מרוצה? האם קיבלתי את מה ש”הובטח” לי? האם המוצר “עונה” על ההבטחה והסיפור שעל האריזה?

עיצוב אריזות | Curly Black | הגר אשחר ניר

—-

כל אלה הם מרכיבים חשובים ביכולת של המותג לפתח מערכות יחסים ארוכות טווח עם הקהל שלו. האריזה היא אבן דרך מחברת ומקשרת בין הקהל לבין המוצר והמותג.
התפקיד שלנו הוא לדאוג שהקהל יקבל מוצר ואריזה שהולכים שלובים זה בזה, אריזה התומכת במוצר, מספקת את המידע הראוי לו, בצורה הראויה לו, הן ברמת התוכן הטקסטואלי והן ברמת התוכן הויזואלי ושימוש נכון בחומרי הגלם הויזואלים של המותג. התחשבות בכל השלבים אותם עובר הקונה בעת הקניה ובנוסף, חשיבה על נוחות וחוויית השימוש (פתיחה, סגירה, סגירה חוזרת, שימוש חוזר), כדי שגם לאחר הקניה, החוויה תישמר טובה ומספקת ותגדיל את סיכויי חזרת הקונה, וכמובן, בחירה נכונה בחומר, הגנה על המוצר, שלא יירטב, יישבר, יתנדנד, יתלכלך, יתקלקל, שיעמוד בתנאי מזג האויר ויהיה נוח לנשיאה במידת הצורך.
אריזה טובה כשהיא עונה על כל השלבים האלה והיא מעולה כשבדרך היא גם מצליחה לרגש אותי, לסקרן אותי, לפלרטט איתי, ללחוש לי, לחזר אחרי, לדעת מי אני וגם קצת מה אני אוהבת.. וככה לגעת בדיוק בדיוק בנקודות שיגרמו לי להרים אותה מהמדף ולא להחזיר לעולם.
ואי אפשר בלי קצת השראה וקצת שקט נפשי. אריזות (והרבה עיצוב) עושות לי את זה 🙂
ואני מזמינה אתכם לבקר וגם לעקוב אחרי במקדש הפינטרסט שלי, תמצאו שם השראה ועיצוב, אריזות מזון אריזות משקה ואריזות נוספות מכל הסוגים והמינים, מחולקות לקטגוריות קטגוריות ועוד הרבה דברים טובים לימים בהירים וגם לסגרירים.
 —–
אני אשמח לתגובותיכם כאן בבלוג, אתם מוזמנים לשתף, להעביר, לשלוח לכל מי שזה יכול לעניין אותו או להאיר את עיניו. לשיתוף, אפשר ללחוץ על אחד האייקונים מטה.
מוזמנים לספר ולשתף, אני אשמח לשמוע ולהגיב.
מוזמנים גם לשלוח לי תגובות, שאלות, תהיות, בקשות למייל hagar@curlyblack.com
לקבלת פוסטים חדשים, רעננים ומעוררים אתם מוזמנים להרשם, מבטיחה שיהיה שווה וארוז היטב 🙂
תודה על שאתם כאן איתי, בשבילי זהו לא רק בלוג, זוהי מערכת יחסים.
באהבה 
הגר

תגובות פייסבוק

תגובות

7 תגובות

  • נויה קומיסר הגיב:

    פוסט שארוז נהדר..כאחת שאוספת /מלקטת אוגרת בארון קסום אריזות ושקיות ,הפוסט שלך מאפשר לי ללכת זקופה מתחת לאיזו אריזה מקסימה ולהרגיש שאני חלק מקהילת האורזים/אורזות.

    • לפי התגובה שלך נויה, את כנראה מתאימה בול לטייפקאסט של הדמות 🙂 ויש פה מסתבר קהילה לא קטנה של אורזים ואורזות. ממש משמח. תודה 🙂

  • רותם כרמי הגיב:

    מרתק, ככ הגיוני וברור, אבל אף פעם לא חשבתי על זה. פתחת לי חלון לעולם חדש.

    • הגר אשחר ניר הגיב:

      נמצאה תגובתך האבודה 🙂
      תודה רבה שעצרת לקרוא וגם להגיב. שמחה שפתחתי לך חלון, לפעמים המובן מאליו.. כל כך מובן מאליו שאחנו לא חושבים מה יש מאחוריו 🙂

  • tamari הגיב:

    הגרי,
    טוב אני והזכרונות שלי – חייבת.
    כשהייתי המעצבת הראשית של דלתא הייתי נוסעת לנסיעות מיוחדות לבלוש אחרי אריזות יפות בחו”ל…סיור אריזות היינו קוראים לזה….כמה שאהבתי את זה…הזכרת לי את עצמי עם התמונה שלך בשדה.
    הייתי חוזרת עם שקיות ומזוודה מלאה באריזות מכל הבא ליד. פריס היתה העיר שלי לאריזות וגם אמסטרדם. ובהמשך סין. זה אחד הזכרונות הכי מקסימים שיש לי המסעות האלה אחר האריזה החסרה…המיוחדת החדשנית…
    כמוך כמוני אני מתה על אריזות. וכן לפעמים הקנקן יותר חשוב לי ממה שיש בתוכו לפחות במקרה של אריזות. ואני לגמרי אומרת את זה במובן הכי חיובי של המילה!
    אני חושבת שאריזה היא ה-דבר.
    היא המגנט, היא הכח והיא זאת שמשכנעת אותנו בכל תחום שהוא להושיט יד ולקחת. אני לגמרי מאלה שאריזה יפה תגרום לי להושיט את היד.
    יש לי שריטה עם אריזה של מתנות וזה בהקשר לקנקן ומה יש בתוכו…
    גם אם אביא למישהו טעמי וטויסט….ככה לתשומי…ויש לי כמה חברים וחברות כאלה שטעמי עושה להם את זה…אני תמיד אדאג לארוז אם זה כאילו לפחות ארזתי שם ארוחת בוקר מטיפאני 🙂 ותמיד תמיד זה לגמרי עושב את ההבדל. אריזה טובה בכל דבר מראה שמישהו כאן חשב, השקיע, אהב, דמיין וביצע. וזה כמובן לגבי אריזה גם של עוגיות או של קפה או של אבקת כביסה.
    לתת לצד השני תחושה שמישהו חשב עליו. במראה, בצבע, בנוחות ואני גם חושבת בהומור.
    אוהבת הומור באריזות.
    פוסט מצויין הגרי שלי, אוהבת מאוד מאוד לקרוא אותך מאוד גם מהפן השיווקי מקצועי שלך. איזה אלופה שאת.
    נשיקות!!
    תמרי

    • תודה תמרי שלי אהובה. אני כל כך מדמיינת אותך בין המדפים שם במסעותייך ואפילו קצת מקנאה בך שהיתה לך זכות כזאת לעשות את כל המסעות האלה ולטייל לך בין האריזות. חו”ל בשבילי מעבר לטיולים שאני מאוד אוהבת, הוא לגמרי עולם של עיצוב, של אריזות ושל חקר החווייה והקסם שבצידן.
      אני מעריצה מעצבי מותג שמצליחים ליצור הלימה חזקה שמייצרת מערכת יחסים רגישה ואמיתית בין מותג לבין הקהל שלו. בעיני פיצוח של בריף כזה, הוא לא פחות מאשר מרגש.
      תודה רבה. כל כך נהנית מהתגובות שלך אהובתי ❤

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *